Interview
met de regiseur
(Margot van der Poel)
september
2014
Je
hebt al heel wat musical op de planken gebracht. Allemaal gemeentemusicals?
Allemaal kerkelijke musicals, met volwassenen, maar ook met tieners.
Hoe
kwam je er toe om musicals te gaan doen en de regie op je te nemen?
In Spijkenisse begonnen we met Saul. Dat was de eerste musical van de schrijvers
Gerard en Gerard. Eerst deed ik de muzikale instudering met tieners, later
ook met volwassenen. Bij de derde musical ben ik de regie gaan doen. Het is
heel leuk om te doen.
Wat
vind je de kracht van een gemeente-musical?
Twee dingen vind ik heel belangrijk: Je bent een gemeente, je wordt een groep
die elkaar kent en dan leuke en minder leuke dingen met elkaar deelt en op
elkaar betrokken is. In een stad is het heel belangrijk om elkaar te kennen.
Het andere belangrijke vind ik dat je een verhaal te vertellen hebt. Het mooie
van een musical is dat het aantrekkelijk is voor de mensen die het verhaal
al kennen, die vaak naar de kerk gaan, maar ook voor mensen die niet zo kerkelijk
zijn kan het een opening vormen om bezig te zijn met een inhoud die hen raakt.
Deze musicals zijn verhalen die over het gewone leven gaan, het maakt niet
uit of dat nou vroeger was of nu. Want nu ervaren de mensen deze dingen precies
zo.
Hoe
kwamen jullie tot de keus voor de musical Ruth?
Heel eenvoudig: de andere musicals had ik al een keer gedaan. En een musical
opnieuw doen met een nieuwe groep mensen vind ik heel lastig. Dan zitten de
oude herinneringen en beelden van toen in de weg. Ik wist wel dat Ruth een
heel mooi verhaal is voor een musical. Maar zelf zoiets schrijven is nog niet
zo eenvoudig. Het is echt een vak. Dus toen deze musical kwam was ik meteen
heel enthousiast.
Wat
spreekt jou in het verhaal het meest aan?
Wat me heel erg aanspreekt is dat er ieders leven crises zijn: overlijden,
hongersnood, werkloosheid, iedereen komt het tegen, maar wat in het verhaal
zo aanspreekt is dat bij Noömi de crisis alleen maar overwonnen kan worden
doordat zij zélf actief haar toekomst kiest. Niet neer liggen zo van:
de crisis overkomt mij, maar dat ze op een gegeven moment zo sterk is dat
zij zegt: als de crisis niet vanzelf overgaat dan ga ik het zelf doen. Ik
denk dat dat nu voor ons in de gewone wereld ook zo werkt. Je kunt als slachtoffer
gaan liggen, maar daar gaat de crisis niet van voorbij. Je moet er wel de
kracht voor vinden, maar je moet het wel zelf doen. Dat vind ik heel sterk
in dit verhaal.
Wat
hebben de schrijvers heel mooi naar voren laten komen in deze musical?
Het afscheid van Noömi en Ruth aan het begin, en ook de boosheid van
Orpa. Orpa is altijd in heel veel historische bijbelverhalen afgeschilderd
als de niet trouwe schoondochter, terwijl ik denk: het is zo dat Orpa gewoon
heeft geluisterd naar wat Noömi zei. Ze zei twee keer: Lieve meiden,
ga nu terug naar je moeder. Ruth blijft, maar Orpa is heel braaf geweest en
heeft gehoorzaamd. Dat vind ik een heel sterk stukje. De onmacht die ze voelt:
aan de ene kant ze werden daar natuurlijk met de nek aangekeken, omdat ze
met een jongen uit Juda waren getrouwd. Dat kon zij delen met Ruth. Nu Ruth
weggaat, kan ze dat niet meer delen met Ruth. Dat vind ik emotioneel een heel
sterk stukje.
Hoe
ontstaan bij jou de ideeën voor de verbeelding van de scènes?
Ben jij iemand die elke scene vooraf in detail doordenkt of laat je het al
groeiend ontstaan?
Ik lees de musical door en ik luister de liedjes. Dan heb ik daar direct een
plan, een beeld bij. Ik maak ook direct een tekening. Die kan nog aangepast
worden, maar ik heb wel meteen een basis uitwerking. En soms voeg ik later
iets toe als een scene of een lied erom vraagt om het wat te verlevendigen.
Waar
ligt voor jou het accent: op een perfecte uitvoering, op de boodschap van
het verhaal: als die maar overkomt, of op de bijdrage aan het proces van gemeente-opbouw:
dat de mensen een gemeenschap vormen?
De opbouw van de gemeente vind ik heel belangrijk. Maar misschien wel net
zo belangrijk vind ik dat mensen het beste uit zichzelf halen. Eigenlijk soms
zelfs net iets boven zichzelf uitstijgen. Dan hoeft het nog niet eens echt
perfect te zijn, als ze maar het beste of zelfs nog iets meer dan het beste
uit zichzelf hebben gehaald. Dan is enthousiasme en plezier ook een van de
belangrijkste dingen, als je dat op een ontspannen manier kunt bereiken.
Als
regisseur heb je misschien best wel wat zorgen, zo van: 'Als dit en dat maar
goed komt, en dát zou ik graag nog beter hebben...' Lukt het jou om
er ondertussen ook nog van te genieten?
Ik vind het heel leuk om dit te doen. Ik lig er niet van wakker. Wel denk
ik: er moet nog heel veel gebeuren. Dat moeten de mensen ook zelf in de gaten
hebben, zo van: we zijn er nog niet. Maar je merkt wel dat dit bij iedereen
leeft, zeker nu we een dagelijks 'Ruth-flitsmailtje' krijgen. Maar de mensen
moeten het zelf doen. Een beetje zorgen, een beetje stress, dat hoort er bij
om tot een mooi resultaat te komen. Het is heel leuk om te zien hoe het proces
vorm krijgt vanaf het eerste moment dat ik de tekst las en er een beeld bij
kreeg tot wat er nu ontstaat en vorm krijgt. Dat vind ik heel leuk. We hebben
nu een groep mensen met een aantal daarin die dit nog nooit eerder hebben
gedaan, dan zie ik: ze doen het gewoon goed. Het gaat er om dat mensen dit
met plezier doen en het beste uit zichzelf halen. Dat is mooi.
Wat
is voor jou de boodschap van het boek Ruth? Wat heeft het ons nu te zeggen?
Dat je de crisis te boven kan komen door er actief in te gaan staan. Crises
overkomen mensen, maar dat is niet het einde. Daarom hebben we bij het laatste
lied in de verbeelding toch weer voor zwart-wit gekozen, want ik denk: het
leven is geen sprookje, zo van: en ze leefden nog lang en gelukkig. Daarna,
na een crisis gaat het leven gewoon weer door. Er zijn zwarte kanten, er zijn
lichte kanten en dat wisselt zich af. Door het feit dat je trouw bent aan
jezelf en aan God dan kan je een crisis aan. Trouw zijn aan jezelf is ook
een van de belangrijkste dingen. De crisis kom je te boven.
Wil
je nog iets kwijt? Een wens, een gedachte?
Ik hoop dat de groep ervan geniet en het als een enorm leuke ervaring ziet.
Ik hoop dat we na de musical een beetje voor elkaar blijven zorgen en niet
denken: Zo de musical is geweest en nu gaat ieder weer gewoon zijn eigen weg.
Ik vind het belangrijk dat mensen betrokken zijn bij elkaar. En waar ik van
geniet is om te zien dat spelers helemaal gelukkig zijn omdat ze voor het
eerst op het toneel staan en daar iets doen wat ze nooit van zichzelf gedacht
hadden. Dat vind ik echt geweldig. Zo'n musical, je doet het met elkaar en
dat is geweldig. Het geeft heel veel energie!
Margot,
dank je wel en heel veel succes!