Interview met muziaal leider en dirigent
(Andries Piening)

september 2014

Waarom doe je mee aan Ruth?
Ik ben gevraagd om mee te doen - en ik dacht nog: oei dat gaat heel veel tijd kosten. Maar ik vind het wel een heel leuke uitdaging om het te doen. Samen met Jan de Geus doe ik de muziek. Om dat samen met elkaar te doen is natuurlijk fantastisch.

Hoe is het om met jouw kerkgemeenschap aan een musical te werken?
Het is voor het eerst dat we het zo groot doen. Over gemeenschapszin gesproken: het zorgt dat je iedereen kent. Je werkt samen en je hebt elkaar nooit zo meegemaakt. Nu ken je elkaar ineens op een heel andere manier. Je komt op 's zondags in de kerk en je kent opeens veel meer mensen dan daarvoor.


Je bent muzikaal leider én je dirigeert het koor. Is dat niet een heel heftige klus?
Nee, ik combineer het een beetje. Ik overleg voornamelijk met Jeroen, omdat hij de basis van de muziek neerlegt. Jan start vandaaruit, hij organiseert er heel veel dingen omheen. Muzikaal bedenken we zelf van alles eromheen zodat de begeleiding mooi wordt en past bij het lied. De koorpartituur kun je niet veranderen. Het koorarrangement staat vast, is voorgeschreven. Het is makkelijk dat ik ook piano kan spelen, want als Jeroen er een keer niet is kunnen we toch repeteren.


Hoe zie jij dat: In een musical moeten de liedjes en de begeleiding staan als een huis en vlammen (zijn als het ware dragend voor de musical), of de liedjes en de muziek zijn een onderdeel van het geheel van de musical.
Dat hangt echt van de scene af. Het is natuurlijk een musical en dan ga je uit van de muziek. De muziek en het verhaal zijn samen heel belangrijk. De muziek mag overheersend zijn waar het nodig is, maar niet zo dat je de tekst niet goed hoort of het niet meer kunt begrijpen. Soms moet er wat gewijzigd worden omdat we muzikale variatie aan willen brengen. Dat doen we met instrumenten zoals de accordeon, de synthesizer en de banjo en dat gaat goed. We spelen de muziek live. Het resultaat wordt straks mooi.


We hebben een lange periode van repeteren achter de rug. Soms ook moest het koor best hard werken om het erin te krijgen. Is dat omdat de muziek niet eenvoudig is? Of was het koor nogal ongeoefend?
Weet je, het is helemaal niet zulke gemakkelijke muziek. En: het is niet een al bestaand koor waar we mee werken. Het koor moest eerst leren zingen met elkaar. Dat is vooral in het begin hard werken voordat je verder kunt. De klankkleur moet kloppen, iedereen moet in zijn goede stemgroep zitten: ben ik nou sopraan, alt, tenor of bas? We moesten werken aan uithoudingsvermogen. Dat allemaal gaat niet een-twee-drie.


Je hebt ons ver gebracht met de liedjes. En de begeleiding past er heel mooi bij. Heb jij daar veel in de begeleiding gestuurd of zorgt de band voornamelijk zelf dat de begeleiding mooi wordt?
Ik vind het mooist als de band zelf de begeleiding vorm geeft en tot een punt komt waarvan we zeggen: dit is het, zo moet het zijn. Maar soms moet je een beetje sturen. Samen werk je er aan en ontdek je: zo past het mooi, zo werkt het goed samen met het koor en klopt alles.


We hebben nog een paar weken. Ben je al klaar, of liggen er nog een paar uitdagingen?
Ik ben elke dag nog bezig met Ruth. Het is nog niet klaar. Ik sta overdag voor de klas in Delft, en dan ben ik af en toe ook bezig met Ruth. Ik heb daar een piano staan, en zo nu en dan speel ik een stukje van de partituur van Ruth. De kinderen weten dat ik deze musical doe, en dat vinden ze leuk! We doen ons best, en als het heel erg mooi wordt: fantastisch. Gaat er iets mis: ook goed. We zijn amateurs, maar we doen het zo professioneel mogelijk. Omdat de spanning dan hoog is gaat het allicht nóg veel beter dan we nu al kunnen.

Welk lied vind jij het mooist en waarom?
Moeilijke vraag. Dromen van later, met het filmpje erbij, dat kan heel erg mooi worden. Maar ook Jeruzalem, wat ben je mooi, met het schilderij van Xandra, dat wordt heel groot geprojecteerd, dat wordt echt prachtig! Het beginlied Lange wegen moet je gaan is ook mooi, evenals het laatste lied Een daad van trouw. De begeleiding van bijna alle liederen is zich gaan ontwikkelen tijdens het oefenen met de band en het oefenen op de repetitie-donderdagavonden. We hebben bij ieder lied gekeken welke begeleiding de beste zou zijn. Hierdoor is ieder lied van de musical spannend en leuk om naar te luisteren!


Wat spreekt jou in het verhaal het meest aan?
Onze Dinges doet het goed. Hij zet een leuke sfeer neer, door zijn act als Dinges. Maar ook de scene aan het begin, bij de graven, met het zachte geluid van Jeroen op de achtergrond wordt indrukwekkend. Ook het slot van de musical, de baby en de lol met elkaar tijdens het lied De glazen zijn vol. Er zitten zoveel hoogtepunten in, dat moet gewoon wel geweldig mooi worden.


Zie jij een boodschap in het boek Ruth? Wat heeft het boek Ruth nu ons te zeggen?
Wie je ook bent, je mag er zijn. Iemand uit het buitenland, die een soort vluchteling uit haar land was en er eigenlijk niet bij hoorde, mensen met een andere achtergrond zoals de Moabitische, die eigenlijk niet welkom is, wordt met open armen onthaald door mensen. Dat leeft niet alleen in het verleden, maar dat is nu ook zo. Daarom is het ook zo'n mooie musical, want het verhaal is nog steeds actueel! Dat is in deze musical heel mooi opgepakt door de schrijvers.


Wil je nog iets kwijt: een wens een gedachte een droom...?
We hopen natuurlijk dat we door deze musical waaraan we samen zijn begonnen, elkaar beter leren kennen. Niet alleen even nu, maar ook dat we daar iets mee gaan doen. Dat we elkaar weer gaan opzoeken, niet alleen bij de reünie, maar ook dat we elkaar zo goed kennen dat we nog eens een keer iets ondernemen. Dat kan in een kleinere setting of dezelfde. Ik hoop zelf, en dat is de boodschap voor mij als ik kijk naar het totaalgebeuren van de kerk in Zoetermeer, dat we het samen gaan oppakken zodat we onze talenten gaan bundelen. Daar kunnen we heel veel plezier van hebben als kerk, denk ik. De zaal nog wordt dan nog veel voller. Dus gaan we een ook een matinee doen. Dat is eigenlijk voor mij de boodschap: muzikaal gezien, maar ook: de musical gezien in de beleving onderling tussen de wijkgemeenten.


Dries, dank je wel. Heel veel plezier bij de uitvoeringen aanstaande 10 en 11 oktober!